Wednesday 23 May 2012

My Mom's Nasi Lemak...


Hye berjumpa lagi saya dalam rancangan masak memasak ...kali ini nak kongsi resipi dengan korang semua..chewah..de bakat tak? hehe..resepi ini turun temurun dari mama kesayangan aku..resepi ini ringkas & mudah dibuat..kepada anak-anak dara yang kureng minat masak nie..confirm jap g teros rajin masuk ke dapur..yelah..malu taw anak dara tak pandai masak..macam mana nak kahwin?? kan..bak kata pepatah "practise make perfect "..rite?? hehe...aku pown tengah merajinkan diri belajar masak..bukan apa..bak kata orang..perempuan nie belajar tinggi-tinggi pown nanti masuk dapur juga kan...aku sokong ..yela sampai bila nak makan kat kedai je kan..kat kedai kalau sedap tak ape..nie mahal je lebih..tapi makanan tak sesedap mana..frust taw...okeyh..mula la tu aku nak membebel je..alahai mak jemah..nak membebel je kejenye..
Jom korang ambil pen & kertas , salin resepi ni..ringkas je taw..tapi..urmmm..sedap...sambil menjilat jari...

RESEPI MY MOM'S NASI LEMAK 

NASI :

* Beras 
* Santan
*Daun Pandan
* Sedikit garam

SAMBAL IKAN BILIS :

*Lada 
* Bawang besar
* Bawang Putih
*Sedikit Belacan
*Garam
*Gula
*Ikan Bilis

AYAM GORENG BEREMPAH :

*Ayam
*Serbuk jintan manis & jintan putih
*Serbuk kari
*Serbuk Kunyit
*Serbuk cili
*Serbuk Lada Hitam
* Garam
* Daun kari
* Sos tiram

-Perapkan ayam dengan semua bahan di atas..selepas itu..boleh digoreng..kalau korang nak salut dengan tepung pun boleh...tapi pada aku lagi sedap kalo tak salut dengan tepung..

Senangkan..selamat mencuba... : )



Ayam yang sedang diperap..


Santapan Berbuka.. :)

#Lepasnienakkongsiresepijemputpisangkelapapulak#



No comments:

Post a Comment